Infra Silesia to dynamiczny polski zarządca infrastruktury kolejowej oraz przedsiębiorstwo budowlane, które ma znaczący wpływ na rozwój polskiego sektora transportu kolejowego. Firma należy do grupy spółekDB Cargo Polska, co podkreśla jej znaczenie w ramach większej organizacji zajmującej się logistyką i przewozami towarowymi.
Infra Silesia związała swoje siły z innymi ważnymi podmiotami, takimi jak Maczki-Bór S.A. oraz Kopalnia Piasku Kotlarnia – Linie Kolejowe, żeby wspólnie zarządzać siecią polskiej Kolei piaskowej. Taki układ współpracy pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów i lepsze zarządzanie infrastrukturą transportową. W tym kontekście, współpraca z innymi zarządcami staje się kluczowa dla zapewnienia płynności oraz jakości usług kolejowych.
W 2023 roku, budownictwo kolejowe stanowiło około 60-70% przychodów firmy, co obrazuje kierunek rozwoju oraz główne źródło dochodów przedsiębiorstwa. Pozostała część wpływów pochodziła z zarządzania infrastruktura kolejową, co również podkreśla wszechstronność działań Infra Silesia w polskim rynku kolejowym.
Historia
Przedsiębiorstwo zostało założone w 2005 roku, nosząc pierwotnie nazwę PTK Infrastruktura S.A. Zaledwie cztery lata później, w 2009 roku, miało miejsce istotne wydarzenie – połączenie dwóch spółek kolejowych: PTK Infrastruktura S.A. oraz PCC Śląskie Linie Kolejowe Sp. z o.o. W wyniku tego połączenia powstała nowa spółka akcyjna, PCC Rail INFRASTRUKTURA S.A.
Następnie, w krótkim okresie, nowo utworzona spółka przekształciła się i przyjęła nową nazwę – DB Infrastruktura S.A. W 2010 roku firma zdecydowała się na kolejną zmianę, nadając sobie obecną nazwę, pod którą funkcjonuje do dziś.
Działalność
Infra Silesia zarządza rozległą siecią kolejową, która ma łączną długość aż 117,5 km. Ta infrastruktura, usytuowana w województwie śląskim, była wcześniej w użytkowaniu Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego oraz Zakładów Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem. W obrębie aglomeracji rybnickiej, większość towarowych linii kolejowych znajduje się pod zarządem w/w spółki, co podkreśla jej znaczenie w regionie.
Na liniach zarządzanych przez Infra Silesia prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy, co oznacza, że cała działalność koncentruje się na transporcie towarów. Ponadto, spółka oferuje różnorodne usługi związane z budową, modernizacją, remontami oraz bieżącym utrzymywaniem infrastruktury kolejowej, co przyczynia się do podnoszenia efektywności transportu.
Linie kolejowe
- Linia kolejowa nr 201 JCA – Ciężkowice (zlikwidowana na odcinku Ciężkowice – Trętowiec),
- Linia kolejowa nr 201a JCA – Intermodal,
- Linia kolejowa nr 203 Jęzor Centralny JCA – Jęzor Centralny JCC,
- Linia kolejowa nr 203a Jęzor Centralny JCC – Tauron Wydobycie S.A. ZG Sobieski,
- Linia kolejowa Dąbrowa – Sobieski,
- Linia kolejowa nr 211/21 (Infra Silesia/JSK) Rybnik Towarowy – Borynia,
- Linia kolejowa nr 211 (Infra Silesia) KWK Chwałowice Chw – KWK Chwałowice Chw1,
- Linia kolejowa nr 214 (Infra Silesia) Wodzisław Śląski – KWK Marcel,
- Linia kolejowa nr 215 (Infra Silesia) Wodzisław Śląski – Marklowice MrB,
- Linia kolejowa nr 216 (Infra Silesia) Wodzisław Śląski – Marklowice MrB,
- Linia kolejowa nr 217 (Infra Silesia) KWK Jankowice – KWK Jankowice Szyb VI,
- Linia kolejowa nr 218 (Infra Silesia) KWK Jankowice – KWK Jankowice Szyb VI,
- Linia kolejowa nr 219 (Infra Silesia) KWK Szczygłowice – Krywałd,
- Linia kolejowa nr 220 (Infra Silesia) Szczygłowice Kopalnia – KWK Szczygłowice,
- Linia kolejowa nr 221 (Infra Silesia) Boguszowice – Paruszowiec.
Bocznice kolejowe
- bocznica Punktu Sprzedaży Piasku w Wysokim Brzegu,
- bocznica zakładu Intermodal S.A.,
- bocznica zakładu Polski Gaz,
- bocznica Zakładu Górniczego 1,
- bocznica Zakładu Górniczego 2,
- bocznica Tauron Wydobycie,
- bocznica mostu podsadzkowego KWK Jankowice Szyb III,
- bocznica mostu podsadzkowego KWK Jankowice Szyb VI.
Przypisy
- Jakub Madrjas: Wac: Lepiej mieć własną kadrę i maszyny. Rynek Kolejowy, 07.09.2023 r. [dostęp 18.09.2023 r.]
- Petr Štefek: Historie pískových drah v Polsku se blíží ke konci. Stránky přátel železnic, 01.12.2018 r. [dostęp 24.07.2023 r.]
- Decyzja Prezesa UTK Nr DRRK-WKL.730.11.2016.EN z 06.09.2016 r. [dostęp 24.07.2023 r.]
- Marcin Rechłowicz, Andrzej Soczówka: Publiczny transport zbiorowy w przestrzeni konurbacji rybnickiej. Sosnowiec: Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, 2012 r.
- Rafał Choma, Piotr Kazimierowski. Zarządzający śląskimi torami mówią o stanie infrastruktury. „Transport i Komunikacja”. VIII (1/2010), s. 58–59.
- Infra SILESIA: O firmie.
- Infra SILESIA: Udostępnianie infrastruktury kolejowej.
- Infra SILESIA: Usługi w zakresie budowy, modernizacji, remontów i bieżącego utrzymanie infrastruktury kolejowej.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty handlowo-usługowe":
Budynek Centrum Aktywności Lokalnej w Rybniku | Transgór Rybnik | Focus Park w RybnikuOceń: Infra Silesia