Jacek Glenc, urodzony w 1967 roku w Rybniku, to uznawany polski kompozytor muzyki współczesnej oraz jazzowej. Posiada wszechstronne umiejętności jako aranżer, pianista oraz organista. Swoją wiedzę i pasję do muzyki przekazuje jako nauczyciel akademicki, zajmując również wysokie stanowisko w edukacji muzycznej.
Jako profesor sztuk muzycznych był prorektoremAkademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w kadencjach 2016–2020 oraz 2020-2024. Jego działalność akademicka obejmuje Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej oraz Wydział Instrumentalny, gdzie kształci młode talenty muzyczne.
W latach 2008–2011 miał również zaszczyt pełnić rolę wykładowcy na Uniwersytecie Śląskim, gdzie pracował w Instytucie Muzyki. Jacek Glenc jest również aktywnym członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (Sekcja Autorów Dzieł Muzyki Poważnej – A) oraz Śląskiego Związku Chórów i Orkiestr. Jego działalność artystyczna i edukacyjna jest przykładem zaangażowania w rozwój kultury muzycznej w Polsce.
Wykształcenie
Jacek Glenc to utalentowany muzyk i kompozytor, który ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie kształcił się w zakresie kompozycji oraz aranżacji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Jego dyplom, zdobyty w 1991 roku, został wyróżniony, co świadczy o jego dużych umiejętnościach i zaangażowaniu w sztukę muzyczną.
Po uzyskaniu dyplomu, w latach 1991–1993 kontynuował naukę kompozycji u znanego kompozytora Wojciecha Kilara, co wpłynęło na jego twórczość i rozwój artystyczny. W wyniku systematycznej pracy i osiągnięć, Jacek Glenc uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej Kompozycja i Teoria Muzyki. W 2021 roku, jego osiągnięcia zostały docenione, a on sam otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.
Kariera i twórczość muzyczna
Jacek Glenc jest uznawanym pedagogiem i kompozytorem, który prowadzi klasę kompozycji oraz aranżacji na swojej macierzystej uczelni. W swoim zakresie dydaktycznym oferuje różnorodne zajęcia, w tym wykłady dotyczące harmonii klasyczno-romantycznej, jazzowej oraz pop, a także zajęcia z instrumentoznawstwa, kontrapunktu, współczesnych technik kompozytorskich, kształcenia słuchu, czytania partytur, historii muzyki współczesnej oraz analizy form muzycznych. Co więcej, jest twórcą pierwszego w Polsce akademickiego programu dotyczącego harmonii muzyki pop oraz literatury filmowej i musicalowej.
W ramach swojej działalności dydaktycznej, Jacek Glenc nauczył wielu studentów, którzy zdobyli wysokie osiągnięcia artystyczne i aktualnie pracują w artystycznych uczelniach. Jego uczestnictwo w konferencjach naukowych jest szerokie; brał udział w sesjach odbywających się na Uniwersytecie Rzeszowskim oraz na innych prestiżowych uniwersytetach jak: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Białymstoku, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, a także na Uniwersytecie Żylińskim, Konserwatorium w Ostrawie i Akademia Muzyczna w Katowicach. Jego działalność w przemyśle muzycznym obejmuje również współpracę z Ogólnopolskim Festiwalem Piosenki Artystycznej w Rybniku, gdzie pełni rolę jurora oraz prowadzi warsztaty.
Jako kompozytor, Jacek Glenc ma na swoim koncie bogaty dorobek utworów symfonicznych, kameralnych, chóralnych, fortepianowych oraz organowych. Tworzy muzykę, która łączy w sobie elementy zarówno klasyczne, jak i jazzowe, a jego szczególnie cenione są kompozycje chóralne. Wszystkie te aspekty podkreślają jego unikalny styl twórczości, który odzwierciedla w takich projektach jak aranżacje polskich kolęd, które opublikowane zostały przez wydawnictwo Hollis Greathouse & Jay Dudt w 2003 roku. W ciągu swojej kariery artystycznej, Jacek Glenc wydał szereg płyt, w tym albumy 'Reflections – Preludes and Waltzes for Piano’ oraz 'Zaśpiewajmy Mu wesoło!’, które prezentują jego utwory w wykonaniu różnych chórów i orkiestr.
Jacek Glenc współpracował z licznymi zespołami orkiestrowymi takimi jak: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zabrzańskiej, a także Orkiestra Reprezentacyjna Wojska Polskiego. Jego prace były wykonywane w Polsce oraz za granicą, pod kierownictwem znakomitych dyrygentów, w tym Marka Mościa, Mirosława Jacka Błaszczyka, Sławomira Chrzanowskiego i Przemysława Neumanna.
W sferze muzyki chóralnej współpracował z wieloma uznawanymi zespołami, w tym z chórami akademickimi oraz profesjonalnymi. Jego kompozycje były wykonywane przez dyrygentów o ugruntowanej renomie, co dodatkowo utrwala jego pozycję w sferze muzyki chóralnej. Jacek Glenc koncertował również za granicą, w krajach takich jak Czechy, Słowacja, Niemcy, Austria, Holandia, Chorwacja oraz Włochy. Jego udział w audycjach muzycznych na Polskim Radiu, w tym w Radiu Katowice, przyczynił się do popularyzacji jego twórczości.
W 2013 roku Jacek Glenc otrzymał Złotą Honorową Lampkę Górniczą od Prezydenta Miasta Rybnika, co jest wyrazem uznania za jego wyjątkowe osiągnięcia oraz wkład w rozwój muzyki chóralnej i instrumentalnej w Polsce i na świecie.
Ważniejsze kompozycje
Utwory symfoniczne
Lista najważniejszych symfonicznych dzieł Jacka Glenca obejmuje szereg utworów, które pokazują jego biegłość w kompozycji i różnorodność form. Wśród najważniejszych wymienia się: „Anthem – Jesus Christ, King of the Universe” (2017), a także „Impresja milenijna” na orkiestrę symfoniczną (2015). Warto również zwrócić uwagę na „Pastorale” dla orkiestry symfonicznej (2014).
W latach wcześniejszych powstały takie dzieła jak: „Autograph with an Epilogue” dla orkiestry symfonicznej (2012) oraz „64 Pola – parafraza symfoniczna” (2009). Utwory takie jak „10 kolęd na tenor i orkiestrę symfoniczną” (aranżacja 2003) czy „Impresja milenijna na orkiestrę” (2001) również zasługują na uwagę.
W dorobku kompozytora znajduje się również „Poemat symfoniczny” z 1991 roku, „Chess” (aranżacja 1990) oraz „Rapsodia na fortepian z orkiestrą” (1988).
Utwory na orkiestrę smyczkową i na zespoły kameralne
W tej kategorii znajdziemy szereg nowoczesnych i klasycznych utworów, które wyróżniają się na tle twórczości Jacka Glenca. Nowsze kompozycje to między innymi: „Kantylena na flet i fortepian” (2023) oraz „Tenebrae factae sunt” na orkiestrę smyczkową (2023).
Kolejne znaczące utwory to „Scherzo na flet i fortepian” (2022) oraz „Lux Aeterna” na orkiestrę smyczkową (2022). Z lat wcześniejszych pochodzą m.in. „Legenda per violino e organo/pianoforte” (2020), „Koncert na orkiestrę smyczkową” (2020) i „10 Piano Preludes on the Purest Love” (transkrypcja na skrzypce i fortepian 2019).
Znajdziemy tu też takie dzieła jak „Brass Triumphant Fanfare” dla nonetu dętego (2015) oraz „Romanza na obój, klarnet i organy” (2014). Do grupy utworów instrumentalnych zaliczają się także „Pastorale for the String Orchestra” (2014) oraz „Autograph with an Epilogue for the String Orchestra” (2012).
Ważnymi utworami są także: „Chorale Amen” dla mieszanego chóru i orkiestry smyczkowej (2011), „Notturno” dla orkiestry smyczkowej (2010) oraz „Lamentoso” (2010). Dzieła takie jak „Rubato from Reflections” (tryptyk na orkiestrę smyczkową z 2007 roku) i „Andante cantabile” na obój, klarnet i organy (2006) również powinny być podkreślone.
Inne znaczące kompozycje z tego zakresu to „Kwintet dęty As-dur” (1992), „4 Miniatury na kwartet smyczkowy” (1990), „Misty” na zestaw instrumentów dętych i sekcję rytmiczną (aranżacja z 1990), „Someday my Prince Will Come” dla orkiestry smyczkowej (aranżacja 1990) oraz „Peace” na orkiestrę smyczkową i sekcję rytmiczną (aranżacja z 1989).
Nie można pominąć wyjątkowych pozycji takich jak „The Exotic Fantasy” na fletnię pana, dwa fortepiany i perkusję (1989), „3 Preludia i fugi” na obój, klarnet, fagot i kwartet smyczkowy (1989) oraz „Race” na saksofon sopranowy i fortepian (1988).
Utwory na big-band
Twórczość Jacka Glenca obejmuje także różnorodne utwory na big-band. W zestawieniu można znaleźć: „For This One” (1991), „St. Thomas” (aranżacja 1989) oraz „Blue Monk” (aranżacja 1989). Ponadto, warto zaznaczyć „Over the Rainbow” (aranżacja 1988) jako wyróżniającą się kompozycję.
Utwory fortepianowe
Wśród kompozycji fortepianowych Jacka Glenca, godne uwagi są: „Kołysanka na fortepian” (2020) oraz cykl „10 Piano Preludes on the Purest Love” (2018). Również cykl utworów „20 Piano Pieces” z 2013 roku oraz „Trzy obrazy na fortepian” (2006) powinny przyciągnąć zainteresowanie.
Ciekawym zbiorem są też „Refleksje – preludia i walce na fortepian” (2003–2005) oraz „Tematy z prywatnej kolekcji” (1994). Dodatkowo, ważne pozycje to: „Dwa preludia impresjonistyczne” (1990), „Etiuda As-dur” (1988), „Short Three-Dimensional fantasy” (1988) oraz „Dwa preludia na fortepian” (1987).
Utwory organowe
Ważne kompozycje organowe Jacka Glenca zawierają: „Resurrexit sicut dixit” (2023), „Tenebrae factae sunt” (2023) oraz „Przygrywki chorałowe na tematy pieśni kościelnych” (2011). Warte uwagi są także „Dwa chorały” (2006–2007) oraz „Sonata C-dur” (2004).
Ponadto, kompozytor stworzył „Uroczysty marsz triumfalny” (2003) oraz „Fantazję koncertową C-dur” (1997). Wspomnianą na końcu, ale nie mniej istotną kompozycją jest „Passacaglia h-moll” (1989).
Utwory na chór mieszany a cappella
Wśród dzieł a cappella dla chóru mieszanego wyróżniają się: „Ziemia węgla” (2021) oraz „Hymn Śląska” (2018). Pojawiają się również utwory jak „Psalmus et Magnum Amen” per choro misto a cappella a 10 voci (2016) oraz „Jak ze Suszca powędruję” – 20 pieśni ludowych Ziemi Pszczyńskiej na chór mieszany (2015-2016).
Warto również zwrócić uwagę na: „Maryjo, Pani Aniołów!…” per choro misto a cappella a 4 voci (2014), „Adoramus te, Christe á 8 voci” (2013) oraz „Doliny, doliny” – zbiór pieśni ludowych z Górnego Śląska (2012-2013).
Dodatkowe utwory to: „Ojcze nasz” na chór mieszany a cappella a 4 voci (2011), „De Profundis á 8 voci” (2011), „Do Madonny Swarzewskiej, Królowej Polskiego Morza” (2010) oraz „Chrystus Królem” (2011 – opracowanie).
Inne utwory na liście to: „Autograph” per choro misto (2009), „Chorał Amen” á 8 voci (2008), „Totus Tuus” (2007) oraz cykl „Zawsze do tych stron wracamy” (2007–2009 – aranżacja).
Na koniec, warto wymienić: „Bracia, patrzcie jeno!” – 20 kolęd i pastorałek na chór mieszany i głosy solowe a cappella (2006), „Pater Noster” (2005), cykl „Chopin na głosy” (1998 – aranżacja) oraz „Trzy miniatury w stylu jazzowym” (1997 – aranżacja).
Warto wspomnieć również o „Sanctus – Benedictus” (1994), „Ade zur gutten Nacht” (1992 – opracowanie), „Ave Maria” (1992), „Crucifixus á 8 voci” (1991), „Missa festiva” (1991) oraz „Miserere mei” (1990). Dodatkowo, „Crucifixus á 4 voci” (1990) i „Tryptyk na sekstet wokalny” (1989) także zasługują na uwagę. Na koniec wymieniony został „Kochać i tracić” (1988).
Utwory na chór żeński a cappella
W dorobku Jacka Glenca znajdują się również kompozycje dla chóru żeńskiego. Wśród nich: „O Tannenbaum, O Tannenbaum” (opracowanie 2021) oraz „Zezulka z lesa Vylítla” (2021). Utwory takie jak „Dolinny, doliny” (2021), „Obejrzyjcie wy, dziewuchy” (2021), „Od buczku, do buczku” (2021) wzbogacają repertuar.
Jednocześnie, istotne są także: „Oj, Maluśki, Maluśki” na chór żeński (2017), „Do szopy hej, pasterze” na chór żeński (2017) oraz „Dzisiaj w Betlejem” na chór żeński (2017). Dodatkowo, „10 Pieśni Wielkopostnych” na chór żeński a cappella a 3 voci (2016 – opracowanie) i „Lulajże Jezuniu” (2006).
Utwory na głos solowy, chór żeński i organy
W tej kategorii pojawia się „Kyrie” na sopran, alt, 3-głosowy chór żeński oraz organy (1992).
Utwory na głos solowy i organy
Do utworów na głos solowy i organy zaliczają się takie pozycje jak: „Maryjo, Pani Aniołów!” (per soprano e organo 2014), „Ave Maria” (1997), „Sanctus – Benedictus” (1994) czy „Vocalise” per soprano e pianoforte/organo (1990).
Piosenki
Na koniec, Jacek Glenc stworzył cykl „12 piosenek” na vocal i sekcję rytmiczną (1995), który stanowi wyraz jego umiejętności w różnych formach muzycznych.
Źródło: Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy.
Płyty CD
Płyty autorskie
Prace Jacka Glenca obejmują szeroką gamę utworów, które są nie tylko refleksją jego muzycznych zdolności, ale także jego pasji do szerzenia kultury muzycznej. Do najważniejszych wydawnictw należy zaliczyć „The Music of My Soul”, w wykonaniu Michała Korzistki, który na fortepianie oddaje emocje kompozytora w pełni, wydanym w 2019 roku.
W zbiorze pieśni ludowych pod tytułem „Jak ze Susca powandruję”, znajdziemy 20 utworów, które z radością prezentuje Rybnicki Chór Kameralny Autograph pod dyrekcją Joanny Glenc, co miało miejsce w 2018 roku. Kolejnym ciekawym projektem są „10 pieśni Wielkopostnych”, które w szczególny sposób interpretują chór żeński ZPSM w Żorach pod kierownictwem Zofii Mańki-Błaszczyk w 2017 roku.
Warto również wspomnieć o dziele „Smyczkowo i symfonicznie”, w którym współpraca Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach pod przewodnictwem Szymona Bywalca przedstawia siłę symfoniczną tej muzyki w 2016 roku. W tym samym roku powstała kompozycja „Miriam”, zrealizowana przez Rybnicki Chór Kameralny.
W 2009 roku ukazało się „Religioso e poetico”, kolekcja utworów przeznaczonych dla chóru mieszanego a cappella, wydana przez Chór Duszpasterstwa Akademickiego w Rybniku. Dodatkowo, w 2007 roku zrealizowano projekt „Zaśpiewajmy Mu wesoło!”, kolekcję kolęd i pastorałek, która ukazuję radosny duch świąt w wykonaniu Cieszyńskiego Chóru Kameralnego.
Glenc stworzył również utwory, które są bliskie jego osobistemu doświadczeniu, jak „Krzysztof Kolberger czyta wiersze ks. Jana Twardowskiego” – ścieżka dźwiękowa z 2006 roku, gdzie artysta łączy słowo i muzykę. „Reflections – Preludes and Waltzes for Piano” (2005) zgromadził w sobie prace wykonywane przez siebie oraz współpracujące pianistki.
W swoich kompozycjach Jacek Glenc nie stroni od klasycznych melodii, co widać w „Bóg się rodzi” – dziesięciu kolędach na tenor i orkiestrę symfoniczną, które w 2003 roku wykonał Radosław Fizek. „Chopin na głosy”, cykl utworów chóralnych również jest ważnym elementem jego dorobku, a zespół Wokalny Kamerton zaśpiewał je w 1999 roku.
Na koniec, o czym warto wspomnieć, to kolekcja fortepianowych dzieł „Themes from private collection” z 1994 roku, która pokazuje jego osobisty styl i zamiłowanie do fortepianu.
Inne płyty
Oprócz własnych kompozycji, Jacek Glenc uczestniczył również w innych inicjatywach muzycznych. W 2018 roku zrealizowano projekt „Każdy dzień jest początkiem” na rzecz Rybnickiego Hospicjum Stacjonarnego.
W 2014 roku można było usłyszeć „Adoratio”, utwory wielkopostne na chór mieszany, które wzbogacił Rybnicki Chór Kameralny Autograph wraz z przyjaciółmi. Z kolei w 2012 roku, akademicki chór Harmonia Uniwersytetu Śląskiego pod dyrekcją Izabelli Zieleckiej-Panek wydał płyty z kolędami zatytułowane „Wśród nocnej ciszy.”
W 2010 roku Chór Kameralny Canticum nagrał „W Betlejem” – kolędy i pastorałki, a w 2006 roku ponownie z Chórem Duszpasterstwa Akademickiego, powstało „Początek” zawierające utwory a cappella.
Również w 2004 roku, Chór Voce Segreto wykonał „Chrystus się narodził!”, cykl kolęd i pastorałek. W roku 2001, Chór Salvatores Amici zaprezentował „Zwolnij… Święta!” – zestaw kolęd na chór mieszany.
Dodatkowo, Jacek Glenc zrealizował dwa projekty multimedialne: „Galeria Multimedialna Rybnik’98” oraz „Galeria multimedialna Rybnik’97”, które zostały wydane na fortepianie w latach 1998 oraz 1997. Na zakończenie warto zwrócić uwagę na projekt „6 na 6”, znakomity zbiór kolęd na chór mieszany, wykonany przez Zespół Wokalny 6 na 6 w 1994 roku.
Przypisy
- Profesor sztuk muzycznych [online], Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy [dostęp 28.08.2022 r.]
- Jubileusz 30-lecia żorskiej Szkoły Muzycznej. [online], zory.com.pl [dostęp 05.10.2022 r.]
- a b c d e f g h i j k RAD-on: RAPORTY, ANALIZY, DANE [online], Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy [dostęp 28.08.2022 r.]
- a b c Glenc Jacek, prof. dr hab. [online], Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach [dostęp 24.11.2017 r.]
- Janusz Rzymanek: Jacek Glenc – laureat Złotej Lampki Górniczej. rybnik.com.pl. [dostęp 12.03.2015 r.]
- Jacek Glenc na stronie Rybnickiego Centrum Kultury. Teatr Ziemi Rybnickiej. [dostęp 12.03.2015 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Władysław Słowański | Robert Enger | Zbigniew Kadłubek | Lidia Grychtołówna | Józef Lepiarczyk | Wojciech Niedziela | Henryk Fros | Krystian Wojaczek | Władysława Magiera | Grzegorz Juras | Antoni Motyczka | Krystian Heffner | Grzegorz Francuz | Antoni KuśkaOceń: Jacek Glenc